Medya
Arslan Damper son dönem yapılanmasını tamamlamış, sektörün ihtiyaçlarına uygun şekilde fabrika yapılanmasını sağlamıştır.
Türkiye'nin gelişen damper pazarı firmanızın gelişim sürecini nasıl etkiliyor?
Arslan Damper son dönem yapılanmasını tamamlamış, sektörün ihtiyaçlarına uygun şekilde fabrika yapılanmasını sağlamıştır. Firmamız 2007 yılından itibaren 25000 m2 alanda imalatını sürdürmektedir. Ve son dönem gelişen pazardan pozitif olarak yararlanmaktadır. Kriz sonrası dönemde ortalama yüzde 20 oranında büyüme hedefi yakalamayı başardık. Bu yıl hedefimiz yüzde 25 büyüme. Hedefimizi son çeyreğe girmeden tutturduk.
Bu pazara hangi ürünleri sunuyorsunuz, bunlardan hangileri öne çıkıyor?
Arslan Damper’in ürün gamını iki ana kalemde değerlendirebiliriz. Damper ve Treyler. Bunun yanı sıra Lowbed, Hook-Lift, Hidrolik sıkıştırmalı çöp aracı, konteynır gibi ürünlerle piyasaya cevap vermeye çalışıyoruz. Şuan bizim aldığımız siparişlerin çoğunluğu Hardox damper ve Hardox Treylerlerden oluşuyor.
Damper kullanımına yönelik sürücü ve işletmecilere önerileriz nelerdir?
Damper kullanıcılarının öncelikli dikkat etmesi gereken şey kalifiye elemanlarla çalışmak olmalı. Biz damperlerimizi imal ederken her türlü riski göz önüne alarak imalatı gerçekleştiriyoruz lakin son kullanıcının da işin doğasına uygun çalışması gerekiyor. Bunun yanında üst yapıların araca uygun şekilde imal edilmesi ve metreküp hesaplarının buna göre şekillendirilmesinde fayda var. Kamu araçlarında standart uyguladığımız güvenlik paketini özel sektörde de uygulanabilir hale getirmeyi hedeflemekteyiz.
Hangi kalite belgeleri gerekiyor? Ve en önemlisi hangisi ?
Standart olarak üst yapı montajı sapan firmanın TSE, TSEK, ISO ve CE belgesi olmalı. Bunun .yanında kaynakçıların EN 287.1 sertifikası olaması gerekir.
Ürünlerde kullanılan çelikler ithal mi? St 37 ve 52'nin kullanım oranı azaldı mı?
Ürünlerimizde ithal çelik kullanımı oldukça fazla. Biz damperlerimizde aşınma çeliği olarak SSAB firmasının ürettiği HARDOX 450’yi tercih ediyoruz. Treyler şasileri için yine aynı firmadan DOMEX mukavemet saçları ithal ediyoruz. Treyler kapakları için DOCOL marka saçları tercih ediyoruz. Yerli saç kullanımımız ise ST 37, ST 44 ve ST 52.
Ağırlıklı olarak dorse üretimine geçtiniz mi? Kamyon üzeri damperin oranı nedir?
Dorse imalatımız toplam adetlerin ortalama yüzde 35 ine tekamul ediyor. Dorse grubunda standartları oturtmak daha kolay. Bu konuda adetleri artırmayı hedeflemekteyiz. Ancak piyasada bizi daha çok araç üzeri damper imalatçısı olarak tanırlar.
Çelik fiyatlarında sürekli dalgalanmalar oluyor mu ve stoktan mal alma gibi sorunlar yaşıyor musunuz?
Çelik fiyatları kur durumuna göre değişiyor. Bu yıl kurda ciddi dalgalanmalar oldu. İthal saçlarda özellikle ciddi sıkıntıya sebep oluyor. Bunun yanında yurdışı ihracatlarımız EURO veya Dolar üzerinden olduğu için bizim açımızdan dengelenmiş durumda şuan. Kur dalgalanmaları iç piyasada kamyon fiyatlarını artırdığı için siparişlerde ertelenme, iptal gibi sorunlar oldu. Fakat şuan ciddi bir sorun kalmadı.
Firmanızda kaç işçi çalışıyor ve kalfifye işçi sıkıntısı çekiyor musunuz ?
Firmamızda 105 kişi istihdam ediyoruz. Kalifiye eleman konusunda sıkıntılarımız tabiî ki var. ALOSBİ ye taşındıktan sonra biraz şehrin dışında kaldık. Bizimle uzun süredir birlikte olan personelimizi servislerle taşıyoruz. Aliağa’dan aldığımız personeller de yavaş yavaş işe ayak uydurmaya başladılar. Genel olarak kalifiye eleman bulmak konusunda sıkıntılar yaşıyoruz.
Damperleri bünyenizde mi şekillendiriyorsunuz yoksa kesme-şekillendirme yapan metal firmaları ile mi çalışıyorsunuz?
Biz ürünlerimizin tamamını kendi tesislerimizde hazırlıyoruz.
Ticari araç üreticileri ile ilişkileriniz hangi boyutta? Onaylı üstyapıcı olmak için çaba ve girişimleriniz bulunuyor mu ?
Şasi araç üreten firmalarla dirsek temasımız devam ediyor. BMC ve Renault Truk un onaylı üstyapı üreticisiyiz. Ford Otosan ve MAN Truck ile onay sürecimiz devam ediyor (Şuan için tavsiye üst yapıcı konumundayız). Mercedes için yapılanmamız 2014 yılında başlayacak. Diğer üreticilerle de yakın ilişkiler içerisindeyiz ve görüş alış verişimiz oluyor.
Sektörü hareketlendiren projeler arasında neler bulunuyor? Sizin de dahil olduğunuz veya olacağınız projeler var mıdır?
Devam eden büyük projelerden biz de payımıza düşeni alıyoruz. Yol yapımı çalışmaları, baraj-gölet-sulama kanalları, kentsel dönüşüm ve maden işletmelerinin hareketlenmesi sektörü hareketlendirdi. Bizim için Petkim rafinerisinde yapılan yatırımlar ve Çandarlı limanı projelerinin fabrikamıza yakın olması bize avantaj sağladı.
Şu ana kadar çalıştığınız en büyük proje hangisi idi ?
Yurt dışında farklı projelere imza attık. Türkmenistan, Kazakistan ve Rusya pazarına adetli siparişlerimiz oldu. Bunun yanında yurt içerisinde Petkim projesi için 150 damper yaptık.
Sektörün en büyük sorunu nedir?
Sektörün klasik sorunu kalifiye eleman ihtiyacının karşılanamaması. Kapasite artışlarına ek olarak yeni Pazar bulmakta yaşanan sıkıntı ve üretimin sürekliliğinin sağlanması.